STATUT
Izby Gospodarczej
pod nazwą
„Izba Przemysłowo-Handlowa w Tarnowie”
Nr KRS 0000111616
/ tekst jednolity stan na 26.11.2015 r. /
Przyjęty i zatwierdzony postanowieniem Sądu Rejonowego dla Krakowa Śródmieścia w Krakowie XII Wydz. Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 26.11.2015 r. Po nowelizacji na Walnym Zgromadzeniu z dnia 17.12.2014 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne:
§ 1.
Izba Przemysłowo-Handlowa posiada osobowość prawną i działa na podstawie Ustawy z dnia 30.05.1989 r. o Izbach Gospodarczych (Dz. U. z 1989 r. nr 35, póz. 195 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców.
§ 2.
Nazwa Izby Gospodarczej brzmi: „Izba Przemysłowo-Handlowa” w Tarnowie zwana dalej Izbą.
§ 3.
Siedzibą Izby jest miasto Tarnów, a terenem działalności Rzeczpospolita Polska.
Izba może prowadzić działalność poza granicami Państwa Polskiego.
§ 4.
Izba zrzesza członków na zasadzie dobrowolności, partnerstwa i wzajemnego poszanowania interesów.
§ 5.
Izba używa pieczęci wskazującej na jej nazwę, siedzibę oraz znak Izby.
Treść pieczęci oraz wzór znaku Izby zawarte są w załączniku Nr 1, stanowiącym integralną część Statutu Izby.
§ 6.
Izba jest organizacją Samorządu gospodarczego zrzeszającego podmioty gospodarcze, ich oddziały, prowadzące na terenie regionu tarnowskiego działalność ekonomiczną, jest także rzecznikiem interesów przedsiębiorców i pracodawców.
Rozdział II
Cele i zadania Izby.
§ 7.
Do zadań Izby należy w szczególności:
- reprezentowanie interesów gospodarczych członków Izby oraz ochrona tych interesów;
- udzielanie pomocy członkom w organizowaniu i prowadzeniu działalności, w tym także pomocy finansowej w ich działalności pochodzącej m.in. ze „środków pomocowych”;
- nawiązywanie więzi kooperacyjnych pomiędzy członkami Izby a krajowymi i zagranicznymi podmiotami gospodarczymi;
- kształtowanie i upowszechnianie czynu w działalności gospodarczej;
- rozpowszechniania zasad kodeksu etyki przedsiębiorcy;
- gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania podmiotów gospodarczych w regionie, kraju i poza jego granicami;
- współdziałanie w rozwoju kształcenia zawodowego, doradztwo: organizacyjne, techniczne, prawne, ekonomiczne oraz wykonywanie ekspertyz, consultingu, badań marketingowych na rzecz zainteresowanych osób fizycznych i prawnych podejmujących lub prowadzących działalność gospodarczą;
- promowanie i wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców oraz kształtowanie zasad etyki i społecznie akceptowanych norm postępowania w stosunkach gospodarczych;
- działanie na rzecz godzenia interesów pracodawców, pracowników oraz dobra publicznego;
- ochrona i reprezentowanie interesów pracodawców zrzeszonych w IPH wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego;
- opiniowanie założeń i projektów ustaw oraz aktów wykonawczych do tych ustaw w zakresie objętym zadaniami związków pracodawców;
- współpraca instytucjonalna z samorządem terytorialnym wszystkich szczebli;
- współpraca z uczelniami i instytucjami naukowo-badawczymi;
- inspirowanie i realizowanie zadań ukierunkowanych na podnoszenie międzynarodowej konkurencyjności polskiej gospodarki, w tym szczególnie sektora małych i średnich przedsiębiorstw;
- działanie na rzecz kreowania postaw proinnowacyjnych oraz wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki, w tym również promocji nowych technologii i budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy oraz promocja klastrów (klasteringu);
- wykonywanie innych zadań, m.in. powierzonych Izbie za jej zgodą przez organy administracji państwowej oraz samorządowej;
- prowadzenie działalności kulturalnej, socjalnej, społecznej i turystycznej, w celu integracji środowisk gospodarczych ze środowiskami, wśród których działają podmioty gospodarcze;
- promowanie podmiotów gospodarczych w kraju i zagranicą.
§ 8.
Izba realizuje swoje cele i zadania statutowe przez:
- współpracę z organami samorządu terytorialnego i administracji państwowej, organizacjami społecznymi i gospodarczymi w celu współtworzenia warunków i podstaw prawnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, w tym opiniowanie i udział w przygotowaniu projektów aktów prawnych dotyczących funkcjonowania gospodarki oraz ocena ich wdrażania i funkcjonowania;
- wykonywanie zadań administracji państwowej w zakresie powierzonym jej przez Radę Ministrów oraz inne organy;
- udział przedstawicieli Izby za zaproszenie organów państwowych w pracach instytucji doradczych i opiniodawczych w sprawach objętych przedmiotem działalności Izby;
- doradztwo i pomoc prawno-ekonomiczna, organizacyjno-techniczna, opracowywanie ekspertyz, analiz i opinii oraz prowadzenie badań rynkowych;
- prowadzenie szkoleń, instruktaży, konsultacji działalności wydawniczej dla realizacji zadań statutowych;
- współpracę i wymianę doświadczeń z krajowymi i zagranicznymi Izbami i innymi organizacjami samorządowymi zrzeszającymi podmioty prowadzące działalność gospodarczą;
- organizowanie wystaw, targów, misji gospodarczych i innych imprez mających na celu promocję podmiotów gospodarczych regionu w kraju i poza jego granicami;
- tworzenie i prowadzenie systemów informacji gospodarczej;
- prowadzenie działalności szkoleniowej i wydawniczej;
- delegowanie przedstawicieli do organów doradczych władz i administracji państwowej oraz innych organizacji, samorządów i stowarzyszeń;
- prowadzenie działalności gospodarczej w imieniu własnym, jak również przystępowanie do istniejących już podmiotów gospodarczych w kraju i za granicą;
- tworzenie terenowych, branżowych i środowiskowych oddziałów Izby.
Warunkiem koniecznym powstania Oddziału jest Funkcjonowanie na terenie jego działania co najmniej 15 podmiotów gospodarczych będącymi Członkami tarnowskiej IPH.
Po podpisaniu deklaracji przedstawicieli Firm z danego terenu Rada Izby zatwierdza powstanie Oddziału. Oddziały mogą posiadać swoje władze (Prezes, Wiceprezes, Rada Oddziału). Pochodzący z wyborów Prezes Oddziału terenowego staje się automatycznie Członkiem Rady IPH w Tarnowie.
Składki członkowskie oraz inne przychody mogą być wykorzystywane na potrzeby funkcjonowania Oddziału terenowego po jego udokumentowaniu i według zasad ustalonych przez Radę IPH w Tarnowie.
- Dla realizacji celów statutowych Izba może prowadzić działalność gospodarczą.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 9.
Członkami Izby mogą być wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą z wyjątkiem osób fizycznych prowadzących taką działalność, jako quasi gospodarczą, a w rzeczywistości wykonujących pracę etatową (tzn. umowy śmieciowe).
§ 10.
Członkowstwo w Izbie może mieć charakter zwyczajny i honorowy.
- Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje uchwałą Rady IPH, po złożeniu pisemnej deklaracji członkowskiej przez zainteresowany podmiot gospodarczy, po zapoznaniu się z opinią zarządu IPH.
- W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków, składający deklarację może odwołać się do Rady IPH w terminie 30 dni od otrzymania uchwały Zarządu IPH. Odwołanie powinno być rozpatrzone na najbliższym posiedzeniu Rady IPH. Decyzja Rady IPH w tej sprawie jest ostateczna.
§ 11.
Prawa członków zwyczajnych Izby :
- czynne prawo wyborcze do organów Izby przysługuje członkom, którzy mają na bieżąco opłacone składki członkowskie;
- bierne prawo wyborcze do organów Izby przysługuje członkom, którzy mają na bieżąco opłacone składki członkowskie i staż członkowski nie mniejszy niż 3 lata;
- zgłaszanie wniosków i postulatów dotyczących całokształtu Izby;
- uczestnictwo w posiedzeniach organów Izby w czasie rozpatrywania stawianych tym członkom zarzutów, wniesionych przez nich odwołań i udzielania wyjaśnień;
- korzystanie z pomocy i doświadczeń Izby we wszystkich sprawach związanych z prowadzoną działalnością;
- korzystanie z doradztwa Izby we wszystkich sprawach wynikających z działalności członków, a w szczególności z doradztwa prawnego, organizacyjnego i ekonomiczno-finansowego;
- uczestnictwo w pracach klubów członkowskich i komisji problemowych działających w Izbie;
- składanie odwołań od decyzji organów Izby do Walnego Zgromadzenia Członków.
§ 12.
Członkowie Izby zobowiązani są do:
- przestrzegania postanowień Statutu oraz uchwał organów Izby i uchwał Walnego Zgromadzenia;
- przestrzegania etyki zawodowej i dobrych obyczajów handlowych;
- regularnego opłacania składek członkowskich; składki mają charakter zobowiązań cywilno-prawnych wobec Izby;
- uczestniczenia w realizacji celów statutowych Izby;
- działaniem i postawą dbać o dobre imię Izby.
§ 13.
Członkowie zwyczajni oraz Członkowie Honorowi Izby Przemysłowo-Handlowej w Tarnowie zobowiązani są do dbania o dobre imię Izby, przestrzegania norm współżycia społecznego oraz zasad etyki w działalności gospodarczej.
§ 14.
Izba nie posiada uprawnień władczych wobec swoich członków oraz nie może naruszać ich samodzielności, ani także wkraczać w ich sprawy wewnętrzne.
§ 15.
Członkowstwo w Izbie ustaje na skutek:
- wystąpienia;
- wykreślenia;
- wykluczenia.
§ 16.
Wystąpienie członka z Izby następuje po upływie 2-miesięcznego okresu wypowiedzenia, licząc od miesiąca, w którym nastąpiło pisemne wypowiedzenie członkowstwa.
§ 17.
Wykreślenie członka następuje w przypadku utraty przez niego statutowych uprawnień do zrzeszania się w Izbie, stwierdzenia, że przyjęcie nastąpiło niezgodnie z postanowieniami statutu, śmierci członka (osoba fizyczna) lub rozwiązania podmiotu gospodarczego.
§ 18.
Wykluczenie członka może nastąpić z ważnych przyczyn, w przypadku, gdy z jego winy dalsze członkowstwo sprzeczne jest z postanowieniami statutu, a w szczególności:
- umyślnego działania na szkodę Izby lub jej członków;
- uporczywego niewykonywania podstawowych obowiązków członkowskich.
§ 19.
Uchwałę o wykreśleniu lub o wykluczeniu członka podejmuje Rada Izby, po wysłuchaniu wyjaśnień zainteresowanego.
Od decyzji Rady Izby o wykreśleniu bądź wykluczeniu przysługuje Członkom IPH prawo odwołania się do najbliższego Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest decyzją ostateczną.
§ 20.
- Członek Izby będący osobą fizyczną wykonuje swoje prawa i obowiązki osobiście, bądź zgodnie z przyjętą w firmie reprezentacją.
- Członka będącego osobą prawną reprezentują w Izbie osoby fizyczne upoważnione do reprezentowania osoby prawnej.
§ 21.
Walne Zgromadzenie może – na wniosek Zarządu IPH – nadawać tytuły:
¾ Honorowego Członka Izby Przemysłowo-Handlowej w Tarnowie;
¾ Honorowego Prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej w Tarnowie.
Tytuły te przysługują tym, którzy w sposób szczególny przyczynili się do rozwoju Izby.
Tytuły te są tytułami dożywotnimi. Osoby, którym nadano te tytuły mogą być desygnowane przez Zarząd IPH do różnych gremiów krajowych i międzynarodowych, jako reprezentanci IPH.
Rozdział IV
Organa Izby.
§ 22.
Organami Izby są:
- Walne Zgromadzenie;
- Rada Izby;
- Zarząd Izby;
- Komisja Rewizyjna;
- Sąd Koleżeński.
Kadencja organów trwa 3 lata.
§ 23.
- Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Izby.
- Walne Zgromadzenie tworzą członkowie Izby.
§ 24.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalenie Statutu Izby oraz jego zmian;
- uchwalenie kierunków działania Izby oraz ocena ich realizacji;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności organów Izby za okres ich kadencji oraz udzielenie absolutorium za każdy rok sprawozdawczy;
- uchwalenie wysokości i zasad opłacania wpisowego i składek członkowskich;
- wybieranie i odwołanie członków Rady, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji organów Izby wnoszonych przez Członków IPH. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest decyzją ostateczną.
- podejmowanie Uchwał w sprawie przystąpienia i wystąpienia z Krajowej Izby Gospodarczej oraz innych organizacji;
- podjęcie Uchwały w sprawie rozwiązania i likwidacji Izby.
§ 25.
Walne Zgromadzenie ma prawo podejmować Uchwały także w innych sprawach wniesionych do porządku obrad przez Radę Izby, Komisję Rewizyjną, Sąd Koleżeński lub co najmniej 10‑ciu członków.
§ 26.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest raz w roku przez Radę Izby, która zawiadamia członków Izby w sposób skuteczny o terminie, miejscu i proponowanym porządku, co najmniej na 14 dni przed jego odbyciem. Każdy kolejny rok kadencji liczy nie mniej niż 10 miesięcy i kończy się z upływem roku kalendarzowego. Walne Zgromadzenie Zwyczajne powinno odbyć się w czasie do trzech miesięcy od przyjęcia przez Zarząd i Radę zatwierdzonych sprawozdań.
- W uzasadnionych przypadkach na wniosku co najmniej 1/5 ogólnej liczby członków Izby, Komisji Rewizyjnej lub z własnej inicjatywy, Rada Izby zwołuje n a d z w y c z a j n e Walne Zgromadzenie.
- Zawiadomienia dokonuje się poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz drogą e‑mailową na adres dostarczony przez członka Izby. W przypadku, gdyby członek Izby zażądał w formie pisemnej powiadomienia drogą pocztową, to powiadamia się go listem poleconym wysłanym w terminie określonym w ust 1.
§ 27.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Izby, a w drugim terminie, bez względu na liczbę obecnych członków.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia są podejmowane w głosowaniu jawnym, jeżeli uchwała Walnego Zgromadzenia lub Statut Izby nie stanowią inaczej.
- Przy głosowaniu każdy członek Izby ma jeden głos.
§ 28.
- Rada Izby nadzoruje bieżącą działalność Izby.
- Do kompetencji Rady Izby należy:
a) zatwierdzanie programów działalności Izby;
b) wybieranie i odwoływanie Prezesa Izby;
c) wybieranie i odwoływanie Członków Zarządu Izby;
d) określanie zasad wynagradzania osób zajmujących kierownicze stanowiska w Izbie;
e) opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego Izby i sprawozdania z działalności Zarządu Izby;
f) wyrażanie zgody na zakup - ruchomości o wartości przewyższającej 50.000 zł,
- Rada Izby w uzasadnionych przypadkach może obniżyć i zwolnić podmiot gospodarczy na czas określony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 29.
- Rada Izby składa się z 11-stu do 15-stu członków.
- W razie konieczności uzupełnienia składu Rady w okresie między Walnymi Zgromadzeniami, Rada może dokooptować na zwolnione miejsce nowych członków w liczbie nie większej niż 4-ch członków składu Rady, wybranych spośród uczestników ostatniego Walnego Zgromadzenia.
§ 30.
- Członkowie Rady wykonują swoje prawa i obowiązki osobiście.
- Wygaśnięcie mandatu następuje w razie:
a) śmierci członka Rady;
b) ustania członkostwa w Izbie;
c) skreślenia z listy członków na wniosek Sądu Koleżeńskiego zgłoszonego na podstawie orzeczenia tego Sądu;
d) ustania okoliczności będących podstawą wyboru w rozumieniu § 20 pkt 2.
§ 31.
- Rada Izby odbywa posiedzenie co najmniej raz na kwartał.
- W razie uzasadnionej konieczności, posiedzenia nadzwyczajne zwołuje Prezes Izby lub zastępujący go Wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/ 3 członków Rady.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków. W razie równej liczby głosów decydujący jest głos Prezesa lub zastępującego go Wiceprezesa.
- Na posiedzenie Rady zapraszani są Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Przewodniczący Sądu Koleżeńskiego oraz Dyrektor Biura.
§ 32.
- Rada Izby ze swego grona wybiera 6-cio osobowy Zarząd składający się z Prezesa, Wiceprezesów i Sekretarza.
- Zarząd kieruje bieżącymi działaniami Izby.
§ 33.
- Do kompetencji Zarządu wchodzą wszelkie sprawy nie zastrzeżone niniejszym statutem dla innych organów.
- Do składania oświadczeń w imieniu Zarządu uprawniony jest Prezes Izby, który reprezentuje ją na zewnątrz lub upoważniona przez niego osoba.
§ 34.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5ciu członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu.
- Komisja Rewizyjna w celu uzupełnienia składu może dokooptować na zwolnione miejsce nie więcej niż 2-ch członków Komisji w trakcie kadencji.
- Członkowie komisji wykonują swoje prawa i obowiązki osobiście.
- Wygaśnięcie mandatu następuje w razie:
a) śmierci członka Komisji Rewizyjnej;
b) ustania członkostwa w Izbie;
c) skreślenia z listy członków na wniosek Sądu Koleżeńskiego zgłoszonego na podstawie orzeczenia tego Sądu;
d) ustania okoliczności będących podstawą wyboru w rozumieniu § 20 pkt. 2;
e) członkowie Komisji nie mogą wchodzić w skład Rady Izby i Sądu Koleżeńskiego oraz nie mogą być pracownikami Biura Izby.
§ 35.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrola przestrzegania przez Izbę prawa, przepisów Statutu i regulaminów wewnętrznych;
b) dokonywanie przynajmniej raz w roku kontroli finansowej działalności Izby;
c) przedstawianie Radzie i Dyrektorowi Biura uwag i wniosków dotyczących działalności Izby;
d) składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swej działalności i wyników kontroli.
- Komisja Rewizyjna może korzystać z opinii i doradztwa rzeczoznawców w sprawach wymagających specjalnych kwalifikacji.
§ 36.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb.
- Członkowie Komisji wybierają ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Posiedzenie Komisji zwoływane jest przez Przewodniczących lub zastępującego go Wiceprzewodniczącego.
§ 37.
- Walne Zgromadzenie wybiera Sąd Koleżeński w składzie 3-ch osób.
- W razie konieczności uzupełnienia składu Sądu Koleżeńskiego w okresie między Walnymi Zgromadzeniami możliwe jest uzupełnienie nie więcej niż 2-ch członków składu Sądu Koleżeńskiego.
- Członkowie Sądu Koleżeńskiego wykonują swoje prawa i obowiązki osobiście.
- Wygaśnięcie mandatu następuje w razie:
a) śmierci członka Sądu Koleżeńskiego;
b) ustania członkowstwa w Izbie;
c) ustania okoliczności będących podstawą wyboru w rozumieniu § 20 pk. 2.
§ 38.
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpatrywanie zarzutów przeciwko członkom Izby o naruszenie Statutu Izby lub etyki zawodowej oraz handlowej;
- wnioskowanie do Rady lub Komisji Rewizyjnej o odwołaniu ze składu członka tych organów;
- rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami Izby oraz udziałowcami spółek z udziałem zagranicznym, jeżeli poddadzą się jego jurysdykcji;
- prowadzenie postępowania mediacyjnego na wniosek zainteresowanych osób.
§ 39.
- Sąd Koleżeński rozpatruje sprawy na wniosek Rady, Komisji Rewizyjnej lub członka Izby.
- Sąd Koleżeński wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 40.
- Organem wykonawczym Rady Izby jest Biuro Izby.
- Dyrektora Biura powołuje i odwołuje Rada Izby.
- Dyrektor Biura oraz pozostali pracownicy są etatowymi pracownikami Izby.
- Dyrektor Biura jest w rozumieniu prawa kierownikiem Izby, jako zakładu pracy.
§ 41.
- Biuro realizuje zadania Izby wykonując Uchwały Rady i Zarządu.
- Do obowiązków Dyrektora Biura należy w szczególności:
a) składanie Radzie Izby sprawozdania z działalności Biura;
b) zarządzanie majątkiem i funduszami Izby;
c) organizowanie i nadzorowanie pracy oddziałów terenowych, zakładów i innych jednostek organizacyjnych Izby.
- Regulamin organizacyjny Biura Izby zatwierdza Rada Izby.
Rozdział V
Gospodarka finansowa i fundusze Izby.
§ 42.
- Na majątek Izby składają się ruchomości i nieruchomości, środki pieniężne i prawa majątkowe.
- Majątek Izby tworzą:
a) wpływy ze składek członkowskich;
b) wpływy z darowizn i spadków oraz zapisów;
c) wpływy i składki na fundusze celowe;
d) wpływy z korzystania z odpłatnych świadczeń Izby;
e) wpływy z prowadzonej działalności gospodarczej i praw majątkowych;
f) inne wpływy.
- Dochody z majątku Izby przeznaczone są na realizację celów statutowych.
§ 43.
Uchwały w sprawie zmian statutu Izby lub rozwiązaniu Izby podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i większością 2/3 głosów – bez względu na liczbę uprawnionych do głosowania w drugim terminie.
§ 44.
Koszty działalności organów statutowych i Biura ponosi Izba.
§ 45.
W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Izby, Walne Zgromadzenie powołuje likwidatora i ustala, na jakie cele winien być przeznaczony majątek Izby. Uchwała taka podlega zgłoszeniu Sądowi Rejonowemu.
§ 46.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się przepisy Ustawy o Izbach Gospodarczych.
Przewodniczący Zgromadzenia
………………………………...