Podczas spotkania Prezydent zmierzył się z trudnym zadaniem, jakim było udzielenie odpowiedzi na wiele pytań dotyczących obecnej i przyszłej kadencji oraz przyszłości Tarnowa. Dyskusja dotyczyła głównie problemów komunikacyjnych, wspierania przedsiębiorczości, pozycji Tarnowa i jego promocji. Poruszano zagadnienia umożliwiające przyspieszenie rozwoju Tarnowa i ułatwiające życie jej mieszkańcom. Przedstawione zostały również oczekiwania dotyczące poprawy funkcjonowania Urzędu Miasta Tarnowa i instytucji na których działanie ma wpływ Prezydent Miasta Tarnowa, a w szczególności tych które pełnią służebną rolę wobec przedsiębiorców i mieszkańców. Dyskusja miała merytoryczny charakter i bazowała na argumentach, liczbach, danych statystycznych. Izba Przemysłowo Handlowa w Tarnowie postanowiła udzielić Panu Ryszardowi Ścigale poparcia w staraniu się o urząd Prezydenta Miasta Tarnowa w kolejnej kadencji. Decyzja ta wynikła z pozytywnej oceny działalności na stanowisku Prezydenta Miasta Tarnowa w latach 2006 -2010. W okresie tym, w ocenie izby Tarnów nabrał znacznego przyspieszenia. Zebrani uznali że kolejna kadencja Prezydenta Ryszarda Ścigały przyczyni się do dalszego rozwoju naszego miasta. Poruszane zagadnienia oraz udzielone odpowiedzi udostępnione poniżej.

Pytania wraz z odpowiedziami Prezydenta Miasta Tarnowa udzielone na spotkaniu w dniu 16 listopada 2010 roku w Izbie Przemysłowo Handlowej w Tarnowie

Pytanie 1 - Tarnów w kilku ważnych rankingach miast polskich wyraźnie "poszedł w górę", prosimy o szczegóły: co Pana zdaniem spowodowało tak znacząca poprawę tych pozycji ? Którzy z tych rankingów jest dla Pana szczególnie ważny?

 

Odpowiedź - Przede wszystkim cieszy mocna pozycja Tarnowa w zestawieniach klasyfikujących miasta pod względem jakości i sposobu zarządzania. Ocena Tarnowa jako dobrze zarządzanego samorządu wypracowana została szczególnie dzięki działaniom podjętym w ostatnich latach. Wcześniej bowiem urząd miasta, posiadając tylko System Zarządzania Jakością ISO, nie wyróżniał się na tle innych polskich samorządów. Potwierdzeniem statusu Tarnowa jako dobrze zarządzanego samorządu są przykładowo dwukrotnie zdobyte nagrody Wzorcowy Urząd w Małopolsce (2008, 2010), Eurocertyfikat (2009, 2010) czy też godło "Teraz Polska" (2010). Wynikają one głównie z szeregu aspektów związanych z zarządzaniem, w szczególności wdrożonych w urzędzie miasta nowych standardów i systemów zarządzania, zaadaptowanych również z rozwiązań stosowanych w sektorze prywatnym. Ogromnym wyróżnieniem dla Tarnowa i osobiście dla prezydenta miasta jest uznanie przez Centrum im. Adama Smitha za jedno z innowacyjnej zarządzanych miast w Polsce. 

W "Rankingu gmin i powiatów" organizowanym corocznie przez Związek Gmin i Powiatów, bazującym na kilkudziesięciu kryteriach zgrupowanych w dziesięć grup tematycznych (uwzględniających w m. in. działania proinwestycyjne i prorozwojowe, rozwiązania poprawiające jakość obsługi mieszkańca oraz funkcjonowanie jednostki samorządu terytorialnego, rozwój społeczeństwa informacyjnego, rozwój społeczeństwa obywatelskiego i inne) miasto w chwili obecnej zajmuje 3 miejsce, w kategorii miast na prawach powiatu. 

Dobre zarządzanie skutkuje faktem, że Tarnów zyskał pozycję lidera w województwie, pod względem skuteczności pozyskiwania środków zewnętrznych (biorąc pod uwagę wartość dofinansowanych projektów z MRPO liczoną per capita).

W rankingu "Europejski Samorząd 2009" przygotowanym przez "Rzeczpospolitą", a prezentującym wielkość pozyskanego wsparcia unijnego, miasto Tarnów zajmuje obecnie 13 pozycję w kraju (najlepsza pozycja wśród miast Małopolski). Można zauważyć, że wcześniej - w 2007 r., Tarnów w ogóle nie był sklasyfikowany w pierwszej trzydziestce.

Tarnów został laureatem konkursu "Samorząd Przyjazny Biznesowi 2009" organizowanego przez czasopismo "Europejska Firma" oraz uzyskał tytuł "Lider Małopolski 2009" - "Najlepsze przedsięwzięcie roku 2009 w Małopolsce" za organizację Forum Inwestycyjnego. W 2009 r. magazyn "Forbes" sklasyfikował Tarnów na 10 miejscu w rankingu miast przyjaznych dla biznesu (w kategorii ośrodków od 50 tys. do 150 tys. mieszkańców).

 

Pytanie 2 - W naszej opinii promocja Tarnowa skierowana jest głównie do tarnowian i w nie wielkim stopniu do przebywających w Małopolsce, a przecież nas nie trzeba do naszego miasta przekonywać. Ważne, aby o Tarnowie było słychać w całej Polsce. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu czy Poznaniu. Prawie nikt w tych miastach nie wie jak wygląda Tarnowski Rynek. Ostatnio np. w Warszawie widziałem billbordy m. In. Zabrza, Rzeszowa, Lublina. O takich sprawdzonych działaniach w wykonaniu UM - nie słyszeliśmy. Również konferencja, która odbyła się w ubiegłym miesiącu w Tarnowie przy udziale Polskiej Izby Turystyki, ustami swego wiceprezesa (S. Piśko) krytycznie oceniła nasze tarnowskie działania w kwestii budowania marki i promocji miasta. Czy uwagi te znalazły swój wyraz w zmianie strategii promocji miasta? Czy są pomysły na wykorzystanie w działaniach promocyjnych znanych tarnowian, że wymienię choćby Wilhelma Sasnala, Jacka Dukaja, Marcina Hycnara czy Marcina Kwaśnego.

W poprzedniej kadencji promocja miasta nie istniała. Teraz, dzięki ogromnym staraniom Tarnów jest mocno dostrzegalny w ogólnopolskich mediach. Promocja Tarnowa (wewnętrzna) wśród mieszkańców jest jedną, ale nie jedyną ścieżką promocji miasta. Założenia promocji określają trzy kierunki działań promocyjnych - mieszkańcy miasta i regionu, rynek krajowy i rynek zagraniczny. Każdy z tych modułów zawiera promocję gospodarczą (np. Forum Inwestycyjne), promocję poprzez wydarzenia kulturalne (np. TNF, Talia) sport (żużel, wspinaczka rajdy samochodowe) oraz atrakcje turystyczne (np. muzea, zabytki, architektura).

 

Ostatnie cztery lata, to bardzo mocna obecność Tarnowa w mediach elektronicznych:

  • Telewizja: rocznie około 26 godzin - w tym od 3 lat cykliczny program " W ciepłym mieście" w TVP Kraków, Dzień Dobry TVN z Tarnowa, Pogoda Wyjazdowa TVN 24 i TVN Meteo, film historyczny o Tarnowie "Tarnów-drogi do niepodległości" i wiele innych)
  • Internet: Raport Specjalny o Tarnowie na portalu Onet.pl, promocja atrakcji turystycznych na portalach Onet.pl, Interia.pl
  • radio: radio Kraków (program z cyklu "Radio Kraków w." realizowany przy okazji Forum Inwestycyjnego - Forum Ekonomicznego, Małopolskich Obchodów Światowego Dnia Turystyki), Program 3 PR (promocja wydarzeń kulturalnych) Tarnów bierze udział w targach krajowych i zagranicznych wspólnie z Województwem Małopolskim. Na targach krajowych (Kraków, Poznań, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Warszawa, Katowice) promocja Tarnowa wspólna jest ze Starostwem Powiatowym w Tarnowie i LGD "Dunajec-Biała". Natomiast promocja zagraniczna (Londyn, Berlin, Budapeszt, Paryż, Mediolan, Wiedeń) wspólna jest z Województwem Małopolskim, Małopolską Organizacją Turystyczną oraz miastem Kraków. Taka współpraca daje efekt synergii.

 

O walorach turystycznych miasta mieszkańcy innych regionów mogą dowiedzieć się z mediów: telewizji ogólnopolskiej (np. TVN, TVP), ogólnopolskich portali (Onet.pl, Interia.pl), dzienników regionalnych (Dziennik Zachodni, Nowa Trybuna Opolska, Kurier Szczeciński), magazynów branżowych (Podróże, Voyage, TTG), portali turystycznych (Dziennikturystyczny.pl, Tur-info.pl). Jest to efekt działań Wydziału Marki Miasta UMT oraz Tarnowskiego Centrum Informacji w organizacji m.in. imprez studyjnych dla dziennikarzy. Natomiast turyści zagraniczni przebywający w Krakowie mają możliwość zapoznania się z ofertą turystyczną Tarnowa w następujący sposób: krótki film promocyjny na monitorach w szynobusie na trasie Kraków Główny-Port Lotniczy Balice, w magazynach angielskojęzycznych ("In your pocket", "The Visitor Małopolska"), w punktach SIM InfoKraków, na rozkładach jazdy pociągów Kraków Główny-Port lotniczy Balice (w tym rozkład jazdy do Tarnowa). Zarówno dla turystów polskich jak i zagranicznych miasto przygotowało profesjonalną stronę internetową w 7 wersjach językowych, aktualizowaną na bieżąco: tarnow.travel.

Obecnie trwają (w całym województwie) intensywne prace nad Małopolskim Systemem Informacji Turystycznej, który za zadanie ma m.in.: "dostosowanie informacji turystycznej do światowych standardów oraz ujednolicenie standardu IT w całym województwie, ujednolicenie standardu obsługi w województwie, podniesienie jakości obsługi i satysfakcji turysty oraz zwiększenie stopnia dostępności informacji turystycznej, również dla osób niepełnosprawnych. Billbordy Rzeszowa, Zamościa, Zabrza w Warszawie - jeśli chodzi o te dwa pierwsze miasto to są one promowane centralnie przez POT w ramach projektu "Piękny Wschód"

Natomiast Zabrze jest promowane w kontekście kopalni Guido, jako najważniejszy produkt turystyki poprzemysłowej woj. śląskiego (tutaj duże nakłady regionalne). Krytyka p. S. Piśko (Wiceprezesa PIT) Natomiast w odniesieniu do zarzutów dot. promocji miasta, które miałyby paść z ust p. Stanisława Piśko - Wiceprezesa Polskiej Izby Turystycznej: stwierdzenie to jest nieprawdziwe! Pan S. Piśko w swoim referacie "Lokalne i ogólnopolskie uwarunkowania rozwoju turystyki w regionach" nie ocenił krytycznie tarnowskich działań w kwestii budowania marki i promocji miasta. W prawie pół godzinnej prelekcji p. Piśko tylko raz odniósł się do Tarnowa i to tylko w kwestii, które nie leżą w kompetencji władz miasta - zewnętrzna dostępność komunikacyjna: ".do Krakowem można dojechać hulajnogą, samolotem, pociągiem samochodem autobusem, do Tarnowa hulajnogą można dojechać, ile się jedzie samochodem, autobusem jak i pociągiem Państwo wiecie. W przypadku Krakowa dostępność zewnętrzna jest atutem, w przypadku Tarnowa to podstawowy mankament.". Podczas wystąpienia nawiązał również do rozmowy z lokalnymi dziennikarzami. Na pytanie dziennikarzy o korki w Tarnowie stwierdził, iż: "problem nie dostrzegłem gdyż mieszkam w Krakowie a tam są dopiero prawdziwe problemy w poruszaniu się po mieście" 

Także podczas wywiadów dla regionalnych rozgłośni: radio Eska Tarnów i RDN Małopolska p. Piśko również podkreślał problem zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Tarnowa a w wywiadzie dla MTV pochwalił pracę informacji turystycznej w Tarnowie. Jak widać z powyższego p. Piśko nie oceniał w żaden sposób działań promocyjnych miasta.

 

Pytanie 3 - Czy istnieje w Urzędzie Miasta plan powiększenia Tarnowa o sąsiednie tereny - jako cos więcej niż hasło przedwyborcze (kilka lat o tym słyszymy), co do tej pory zrobiono - prosimy o informację. Jeżeli chce Pan takiego otworzenia i powiększenia Tarnowa, to co zamierza Pan konkretnie zrobić i jak zamierza Pan do tego pomysłu przekonać władze sąsiednich gmin, a przede wszystkim mieszkańców "zajmowanych" terenów - ceniących sobie bezpośredni kontakt z władzą wykonawczą.

Rozszerzenie miasta nie jest celem samym w sobie, ma służyć udostępnieniu nowych terenów pod inwestycje i objęciu miejscem zamieszkania osoby migrujące na obrzeża Tarnowa. To Tarnów od kilkunastu lat zasila gminy swoimi mieszkańcami. Obecnie miasto wykorzystuje swój potencjał, tworzymy ponad 30-hektarową Strefę Aktywności Gospodarczej oraz zmieniamy plany przestrzenne umożliwiające utworzenie kolejnej 70-hektarowej strefy przy ulicach Ścieżki - Niedomicka.

Tarnów wzmacnia swój potencjał jako stolica subregionu i jednym z elementów jest ekspansja terytorialna. Propozycje włączenia całego terytorium gminy Tarnów są obecnie prawnie niemożliwe i trudne do zaakceptowania przez mieszkańców sąsiednich gmin. Tarnów zainicjował dyskusję dotyczącą niezbędnych zmian prawnych na forum Związku Miast Polskich, skupiających miasta, które borykają się z takim samym problemem. Wystąpiłem z propozycją zmian dających możliwość ustawowego włączenia obrzeży do granic administracyjnych aglomeracji takich jak tarnowska. Mam pomysł na propozycję "umowy społecznej", która mogłaby być przedstawiona mieszkańcom otoczenia Tarnowa, zawierającej materialne zachęty do włączenia do miasta. 

Zwracam uwagę, że wszyscy, nie tylko mieszkańcy miasta, korzystamy z infrastruktury komunikacyjnej, kulturalnej, zdrowotnej i edukacyjnej. Wszak budujemy parkingi, drogi, baseny, ośrodki zdrowia, składowiska odpadów, szkoły - nie tylko dla mieszkańców samego Tarnowa. Widać to po numerach rejestracyjnych samochodów. Ponad 67 procent uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych pochodzi spoza miasta! Karta mieszkańca to nowoczesne rozwiązanie, na które miasto pozyskało środki zewnętrzne i które ułatwi mieszkańcom dostęp do usług miejskich. Oferta inwestycji realizowanych przez miasto i nasze spółki dla jego obrzeży gwarantujących rozwój Tarnowa to kolejny etap przygotowań.

Ufam, że tak przygotowana oferta będzie na tyle atrakcyjna, iż przekona większość naszych przyszłych mieszkańców, których już teraz zachęcam do korzystania ze wszystkich usług miejskich i atrakcji Tarnowa. 

Pytanie 4 - Co z zamkiem na Górze Marcina? Pańscy urzędnicy zapowiadali szybkie odzyskanie tej nieruchomości. Jaka według Pana jest rzeczywista wartość spornego gruntu, bo przecież wiadomo że związana jest ona z możliwościami inwestycyjnymi. Tak więc czy jest uchwalona dla tych terenów Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Czy aktualny właściciel tej nieruchomości płaci podatek od nieruchomości, jeżeli tak to w jakiej wysokości? Znając postawę "Ostatniego z Sanguszków" zarówno co do wzgórza i muzeum, za nic mającego zobowiązania dziadka, czy jest Pan gotów wystąpić o pozbawieni ego tytułu "honorowego obywatela miasta Tarnowa, a przynajmniej np. poprzez ankietę i lokalne media zapytać co tym myślą mieszkańcy miasta i dopiero wtedy podjąć działania. 

W kwestii Góry Świętego Marcina oraz trwającego sporu sądowego pragnę poinformować, że dotyczy on sprawy własności. To właśnie sąd powszechny rozstrzyga tą sprawę, a w chwili obecnej ją zawiesił, ze względu na spór kompetencyjny dotyczący właściwości rozpatrzenia sprawy prawidłowości przejęcia tej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w trybie dekretu o reformie rolnej. W żadnej mierze termin rozstrzygnięcia tej sprawy nie jest uzależniony od sprawności działania urzędników gminnych. Możemy jedynie monitorować kolejne etapy postępowania i uczestniczyć w nich na wezwanie sądu. Co do wartości nieruchomości można powiedzieć, iż ze względu na swoje walory historyczne jest ona bezcenna. Natomiast w kontekście możliwości jej wykorzystania na inne cele - inwestycyjne, to w obecnym stanie nie jest to możliwe ze względu na brak planu zagospodarowania przestrzennego oraz uwarunkowania konserwatorskie, które do tej pory wykluczały możliwość realizacji jakiejkolwiek inwestycji w tym rejonie miasta. W kwestii podatku od nieruchomości chcę zauważyć, że niezręcznym byłoby upominanie się o takie świadczenie w czasie trwającego sporu o własność, tym bardziej, że stroną powodową o uznanie za właściciela jest Gmina.

Do sprawy pozbawienia honorowego obywatelstwa nie będę się odnosił.

Pytanie 5 - Jaka jest koncepcja (szczegółowo) przejazdu przez Tarnów na linii północ-południe(do ul. Tuchowskiej). Proszę planowany przebieg trasy zaznaczyć na planie miasta i podać daty realizacji poszczególnych etapów tego planu oraz wskazać z jakich środków etapy te będą finansowane. 

Z chwilą oddania do użytku autostrady A4 ze zjazdem na węźle Tarnów - Północ (Krzyż) ruch tranzytowy w kierunku Krakowa zostanie przeniesiony z ul. Nowodąbrowskiej na nowo budowany łącznik przebiegający od węzła Tarnów Północ (Krzyż) i stanowiący przedłużenie Al. Jana Pawła II a następnie drogą krajową nr 73 tj. ulicami Słoneczną i Lwowską i do węzła "Lwowska" południowej obwodnicy miasta Tarnowa, tak jak obecnie pokazuje to oznakowania drogowskazowe. Dla pojazdów o tonażu mniejszym niż 5t nadal możliwy będzie przejazd ulicami Błonie albo Słoneczną do Starodąbrowskiej, następnie nowo powstałym odcinkiem do ul. Mostowej, dalej Gumniską, Dąbrowskiego i ul. Ziaji do ulicy Tuchowskiej. W celu usprawnienia ruchu komunikacyjnego dla kierunku północ - południe po oddaniu autostrady A4 do ruchu Gmina Miasta Tarnowa wystąpiła i otrzymała dofinansowanie na przebudowę i budowę dróg z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach etapu II projektu pn. Budowa połączenia autostrady A4 węzeł Krzyż z drogą wojewódzką nr 977 - wykonano budowę połączenia ul. Starodąbrowskiej z ul. Mostową wraz z przebudowa ul. Mostowej i skrzyżowania ulic Starodąbrowskiej i Kołłątaja. W ramach etapu III tego projektu wykonano przebudowę ulic Gumniskiej, Dąbrowskiego i Ziaji. W ramach etapu IV realizowane jest połączenie ulicy Al. Jana Pawła II z węzłem Tarnów Północ (Krzyż) autostrady A4, której termin realizacji to wrzesień 2011r. Jednocześnie informuję, że na stronach internetowych Urzędu Miasta Tarnowa zamieszczona jest wizualizacja szczegółowego przebiegu trasy północ - południe kliknij tutaj

 

Pytanie 6 - Inwestycje w Tarnowie często nie grzeszą sprawnością ich realizacji, szczególnie poza ścisłym centrum. Takim przykładem nieudolności, braku koordynacji jest trwający kilka lat remont ulicy Przemysłowej. Przy tej ulicy ulokowało się ze swoją działalnością prawie 100 firm (w tym jedna ze spółek giełdowych). Remont tej ulicy mam nadzieje nie odzwierciedla dla wsparcia miasta dla lokalnej przedsiębiorczości. Czy ktoś rozważał ul. Przemysłową jako łącznik z ulicy Krakowskiej do Tuchowskiej dla pojazdów do 3,5 t ? 

 

Przykładem nieudolności i niegospodarności w realizowanych inwestycjach byłoby - w przypadku ul. Przemysłowej - jej odremontowanie, a następnie, w celu budowy kanalizacji - zniszczenie nowej nawierzchni. Współpracujemy z Tarnowskimi Wodociągami i dlatego prace są zaplanowane i realizowane zgodnie z harmonogramem. Po zakończeniu prac przez Tarnowskie Wodociągi miejskie służby przystąpiły do kapitalnego remontu ulicy.

 

Pytanie 7 - Czy ktoś policzył jakie nakłady poniosły region i miasto dla powstania i utrzymania Tarnowskiego Klastra (ile one za cały okres wyniosły). Jakie wymierne efekty dzięki działalności tej instytucji osiągnęliśmy. Ile firm powstało (prosimy o wykaz), ilu zatrudniają pracowników, jaka jest ich struktura kapitałowa, co innowacyjnego wniosły one do gospodarczego Tarnowa ? Czy dzięki temu wysoko kosztownemu (?) działaniu powstały firmy które można zakwalifikować do dużych tzn. takich których zatrudnienie jest większe niż 250 osób. 

 

 

Nakłady jakie poniosły miasto i region dla powstania i utrzymania Tarnowskiego Klastra związane były z inwestycją w akcje Spółki o nominale 100,00 PLN każda. Inwestorzy: 

 

Region :

  • 157.400,00 PLN w 1999 r.

Miasto :

  • 27.541.100,00 PLN
  • 200.000,00 PLN w 1999 r.
  • 3.651.500,00 PLN w 2001 r.
  • 800.000,00 PLN w 2003 r.
  • 12.327.500,00 PLN w 2005 r.
  • 10.562.100,00 PLN w 2009 r.

Inwestorzy instytucjonalni i indywidualni :

  • 160.000,00 PLN w 1999 r.

Jedynie miasto wierzyło w powodzenie przedsięwzięcia inwestując środki. Już planowana II emisja akcji skierowana do wszystkich posiadaczy akcji serii A nie przyniosła rezultatu z powodu braku zainteresowania ich nabyciem a tym samym brakiem poparcia dla idei Klastra. Obecnie kapitał Spółki 27.858.500,00 PLN

Sytuacja Spółki w pierwszych latach działalności była bardzo trudna i Spółka generowała straty:

  • za lata 1999 -2006 r. łączny wynik finansowy netto -582.728,00 PLN Dopiero w latach 2007 -2010 wynik finansowy Spółki był dodatni. Za ten okres wraz z prognozowanym wynikiem 2010 r. Spółka wypracowała zysk
  • w wysokości 1.475.394,00 PLN

Łącznie prognozowane przychody Spółki w okresie 1999 -2010 osiągnęły wartość 21.784.139,00 PLN , z czego w okresie 1999 - 2006 wyniosły 8.307.930,00 PLN podczas gdy w latach 2007 - 2010 osiągną wartość 13.476.209,00 PLN tj będą o 62% wyższe.

Łącznie prognozowane koszty działania Spółki okresie 1999 -2010 osiągnęły wartość 20 513 218,00 PLN, z czego w okresie 1999 - 2006 wyniosły 8 876 721,00 PLN podczas kiedy w okresie 2007 - 2010 osiągną wartość 11 636 497,00 PLN i będą zaledwie o 31% wyższe. 

Na koniec 2006 roku wartość akcji wynosiła 96,63 PLN. Natomiast na koniec 2009 r. wartość akcji wynosiła 103,13 PLN Wzrost o 6,50 PLN , tj. blisko 7 % (6,73%) Wymiernym efektem jest zatem pomnożenie majątku Spółki w ostatnich 4 latach. 

Wymiernym efektem ekonomicznym jest wykonanie na terenie parku przemysłowego Czysta inwestycji w uzbrojenie na łączną kwotę 8 698 945,61 PLN

Zagospodarowano w ponad 96,5% powierzchni terenów parku przemysłowego Czysta o łącznej powierzchni 29,7097 ha leżącego w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Pozostała do zagospodarowania działka o powierzchni 1,03 ha.

Kolejnym wymiernym efektem jest pozyskanie do parku Czysta 15 inwestorów. W wyniku braku w umowach restrykcji w przypadku braku realizacji w określonym czasie inwestycji Spółka straciła możliwość kontroli nad obszarem 1,5934 ha zakupionym przez ARBET sp. j. Ponadto w wyniku przekształceń własnościowych Spółki BECKER Farby Proszkowe Sp. z o.o., grunt pod inwestycje został przejęty przez BECKER Farby Przemysłowe Sp. z o.o. Zatem ilość aktywnych inwestorów zmniejszyła się do 13. Aktywni inwestorzy deklarują łączne bezpośrednie zatrudnienie w ilości co najmniej 441 pracowników, natomiast na dzień dzisiejszy zatrudniają już łącznie 115 osób

Wymierny efekt stanowi działanie na terenie parku przemysłowego Mechaniczne 18 Firm, które na dzień 30.09.2010 r. zatrudniały łącznie bezpośrednio 298 osób. Ilość zatrudnionych pracowników waha się w zależności od potrzeb inwestorów, ponieważ nie obejmuje ilości pracowników zatrudnionych sezonowo oraz na umowy zlecenia.

Spółka efektywnie administruje terenami Specjalnej Strefy ekonomicznej, pozyskując 1/3 wartości opłat rocznych wnoszonych za zarządzanie strefą do Zarządzającego SSE - Krakowskiego Parku Technologicznego Sp. z o.o., przez inwestorów działających na terenie SSE. 

Kolejnym efektem działania Spółki jest rozszerzanie parku przemysłowego Mechaniczne, który obecnie ma powierzchnię około 22 ha (21,97ha.) gruntu pozostającego we władaniu Spółki, z czego 2.3671 ha zostało przez Spółkę zakupione w ostatnich dwóch latach, jako działki uzupełniające całościowo posiadany kompleks parku przemysłowego Mechaniczne. 

Działając w ramach PPP z Gminą Miasta Tarnowa, Spółka efektywnie przygotowała dokumentacje do wniosku o dofinansowanie projektu unijnego w ramach działania MRPO 4.3 "Budowa i rozwój Stref Aktywności Gospodarczej powyżej 20 ha. Wniosek uzyskał już pozytywne oceny: formalną, techniczną i finansową. 

Struktura własnościowa gruntów i nieruchomości położonych na terenie miasta Tarnowa oraz rozdrobnienie działek powoduje, iż brak jest terenów, które można zaoferować dużym podmiotom mogącym stworzyć ponad 250 miejsc pracy. Stąd działania Spółki mające na celu; rozpoznania stanu własnościowego gruntów zlokalizowanych w terenach przewidzianych w dłuższej perspektywie czasowej do zagospodarowania jako tereny pod inwestycje oraz ustalenia możliwości ich wykupu i scalenia; tj.

  • Obszar Niedomicka Ścieżki - około 94 ha
  • Czysta III - na północ od Rowu Chyszowskiego - około 27 ha. 

Brak jest pomieszczeń biurowych w standardzie A, A+, które można zaoferować podmiotom świadczącym usługi zaplecza BPO dla koncernów międzynarodowych. Dla zorganizowania 250 miejsc pracy w tym zakresie niezbędna jest zaoferowanie otwartej powierzchni od 1500 m2 do 2000 m2 w pełni przygotowanego pod urządzenie takiego biura. Spółka prowadzi rozmowy odnośnie ulokowania w Tarnowie w miarę istniejących możliwości lokalowych mniejszych oddziałów takich Firm.

Spółka w sposób profesjonalny administruje terenami postindustrialnymi jakie zostały jej przekazane przez Miasto, realizując również remonty oraz modernizacje i adaptacje budynków i budowli. Wielkość nakładów na inwestycje i remonty jakie poniosła Spółka w ostatnich latach wynoszą: 

  •  w 2008 r 123 633,02 PLN
  • w 2009 r 362 196,93 PLN

Pytanie 8 - Polska ma poważny problem ze śmieciami - 93,5 proc. Odpadów, które ulegają biodegradacji (odpadki po żywności, skórki, itp.), ląduje na wysypiskach. Pozostałych śmieci z gospodarstw domowych w takie miejsca trafia 86,6 proc. Niewiele trafia zatem do recyclingu i spalenia. Tymczasem średnio w UE na wysypiska trafia około 47 proc. Odpadów komunalnych. W jaki sposób Gmina Miasta Tarnowa ma zamiar spełnić kryteria narzucone przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopad 2008r. w sprawie odpadów (Dz.Urz.WE L 312 z 22.11.2008r., str 3), a mówiącą m.in. że 75 proc. Odpadów komunalnych ulegających biodegradacji powinno trafić z końcem 2010 roku na składowiska, by Polska nie została ukarana przez Komisję Europejską. Znane jest stanowisko naszego Rządu w tej sprawie: Jeśli UE obciąży budżet naszego Państwa karami za nieuregulowanie gospodarki odpadami, rząd przesunie je na gminy.

Tarnów nie ma problemów z gospodarką śmieciami. Opracowaliśmy specjalny plan gospodarowania odpadami, w którym szczególne miejsce zajmują odpady biodegradowalne. Na terenie miasta znajduje się ponad 300 pojemników do selektywnej zbiórki odpadów (zbiórka liści, zbiórka odpadów wielkogabarytowych, odpadów zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii, leków, odpadów zawierających azbest, czy wreszcie tworzenie w ramach ZZO punktu bezpłatnego przyjmowania od mieszkańców wyselekcjonowanych odpadów różnego rodzaju). W Zakładzie Składowania Odpadów Komunalnych funkcjonuje i jest modernizowana kompostownia, planujemy również uruchomienie stacji segregacji odpadów komunalnych. Z czasem ilość odpadów poddających się biodegradacji składowanych na wysypiskach śmieci w Tarnowie spadnie do 35%. 

Używamy cookies, aby poprawić naszą stronę internetową i swoje doświadczenie podczas korzystania z niego. Cookies wykorzystywane do istotnego działania tej strony zostały już ustawione. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information