Witospol
Poznaj firmy członkowskie Izby
Grupa Steinhof
Poznaj firmy członkowskie Izby
Firma Węgiel Chess
Poznaj firmy członkowskie naszej Izby

Proponujemy Państwu krótki schemat, analizę własnych działań biznesowych, które warto, jak pisze ich autor zajmujący się teorią i praktyką zarządzania, okresowo przeprowadzać. Początek roku może być dobrym momentem do przeprowadzenia takiej analizy, chociaż każdy moment takich refleksji może być cenny.

Proponowana analiza – 10 kroków – zajmie tylko chwilę, a może być inspiracją do dalszych działań biznesowych.

Zachęcamy do ich przejścia.

http://www.rp.pl/Firma/302059998-Jak-osiagnac-sukces-biznesowy-w-2017-roku.html#ap-1

Alain Kaj

Jak osiągnąć sukces biznesowy w 2017 roku

publikacja: 05.02.2017

aktualizacja: 05.02.2017, 13:00

Najczęstszym błędem jest posiadanie strategii w przedsiębiorstwie, która jest niesformalizowana i niespisana oraz – co gorsza – niekomunikowana pracownikom.

Początek roku daje nowe możliwości. To czas, aby poddać analizie postęp biznesowy, który miał miejsce na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy oraz zaplanować dalszy rozwój na najbliższy rok. Od ponad 30 lat zajmuję się zarządzaniem. Początek roku to między innymi czas podsumowań. Zalecam uważnie przyjrzeć się wynikom osiągniętym w ubiegłym roku. Jedynie szczegółowy wgląd w dane finansowe da przedsiębiorcy konkretny obraz wzrostu firmy. Podsumowując rok biznesowy, warto spojrzeć szerzej na aspekty związane z relacjami z partnerami, dostawcami oraz klientami. Dlaczego? Bo biznes opiera się na kontaktach. Co dalej? Mając już usystematyzowane spojrzenie na przeszłość, można planować rozwój firmy w nadchodzącym roku. Wnioski z roku poprzedniego pomogą skorygować działania planowane w przyszłości. W końcu uczymy się na błędach. Oto 10 kroków do osiągnięcia sukcesu biznesowego w 2017 roku.

1. Inwestuj w siebie

Niezależnie od tego, czy zmiana ma dotyczyć nowego kursu, zmiany stylu życia czy choćby wpisania do kalendarza kilku godzin dla siebie, warto zainwestować we własną osobę. Znalezienie czasu wolnego, który można poświęcić na swoją pasję, zdecydowanie korzystnie wpłynie na samopoczucie przedsiębiorcy. Liderzy powinni być inspiracją dla swoich zespołów, w końcu prowadzą ludzi za sobą.

2. Zarządzanie strategiczne – planowanie i wdrażanie skutecznego planu

Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od wielkości, posiada jakąś strategię. Najczęściej zakłada ona wzrost sprzedaży, udziału w rynku i rozwój. Najczęstszym błędem jest posiadanie strategii, która jest niesformalizowana i niespisana oraz – co gorsza – niekomunikowana do pracowników. Zajmuję się tworzeniem strategii biznesowych i wiem, że ta sztuka wymaga fachowej wiedzy, znajomości otoczenia biznesowego, zmian, które w nim zachodzą oraz umiejętności prognozowania trendów. Firma, która posiada profesjonalną strategię, ma również poczucie bezpieczeństwa, ponieważ plan strategiczny zawiera awaryjne rozwiązania na wypadek gwałtownych zmian rynkowych. Przy tworzeniu strategii warto korzystać z pomocy specjalizujących się w tym firm.

3. Dywersyfikacja źródeł przychodów

Dywersyfikacja jest jednym z ważniejszych punktów w strategii każdego przedsiębiorstwa. Bardzo ważnym elementem kwestii ekonomicznych jest bowiem stabilizacja obrotów oraz szukanie przychodów pochodzących z różnych źródeł. W nowym roku warto zaplanować ten punkt tak, jakby był głównym celem w strategii.

4. Znajdź korzyści, które odróżniają od konkurencji

Nowy rok pozwala szczegółowo przyjrzeć się ubiegłorocznym działaniom konkurencji. Ich podsumowanie da możliwość znalezienia elementów wyróżniających firmę, które mogą stać się nowym atutem wizerunkowym. To właśnie to, co różni naszą markę od innych, jest jej największą wartością, dlatego warto ciągle tego poszukiwać.

5. Zostań członkiem grupy biznesowej

Biznes to w dużej mierze kontakty. Ślepym zaułkiem, w który wpadają osoby prowadzące od lat ten sam biznes, jest świadomość, że wszystko wie się najlepiej. Uwaga, bo to bardzo częsty błąd, który stoi na drodze rozwoju firmy. Warto spotkać się z innymi osobami z otoczenia biznesowego, które pomogą spojrzeć na działalność z zupełnie innej perspektywy oraz zmodyfikować lub odświeżyć działania sprzedażowe. Każdy rok niesie za sobą nowe kanały komunikacji i dystrybucji, innowacje technologiczne, które przy odrobinie wysiłku mogą stać się strzałem w dziesiątkę. Dzięki członkostwu w organizacjach biznesowych przedsiębiorca będzie z nimi na bieżąco. Poza tym pozna nowych przedsiębiorców, którzy mogą stanowić potencjalnych partnerów.

6. Deleguj i usprawniaj systemy monitorowania

Delegowanie zadań to jedyna droga do zachowania zdrowia psychicznego. Bardzo wiele osób boi się odpuścić i pozwolić innym zająć się projektem. Problemem może być poczucie bycia niezastąpionym w każdej służbowej kwestii. Prawda jest taka, iż w większości przypadków śmiało można powierzyć część obowiązków związanych z projektem komuś innemu, kto z pewnością sobie poradzi. Oczywiście każde powierzone zadanie powinno podlegać kontroli.

7. Wymień na nowe

Czasem małe zmiany dają duże możliwości. Jeśli stara kserokopiarka spowalnia pracę w biurze i jest powodem narastającej frustracji, warto ją usprawnić lub w ostateczności wymienić. Nadmiar pracy papierkowej w danym dziale może być rozwiązany poprzez zatrudnienie nowej osoby, która podniesie wydajność działu i poprawi atmosferę między pracownikami. Czasami drobne inwestycje rozwiązują naprawdę wiele trudności.

8. Dopinguj sprawdzonym rozwiązaniom i zrezygnuj z tych nierentownych

Nie warto dłużej inwestować w środki sprzedażowe lub kampanie i materiały marketingowe, które nie przynoszą zwrotu z inwestycji. Nie każda reklama sprzedaje produkt oraz nie każdy przekaz zawarty na ulotce trafi do klienta. Warto przeanalizować kanały dystrybucji, sposoby sprzedaży oraz formy komunikacji i zobaczyć, czy poniesione na nie nakłady zwracają się w jakimś stopniu. Jeśli jakaś metoda, produkt czy usługa niesie za sobą znaczny zwrot z inwestycji, warto zwrócić na nią uwagę i położyć nacisk na jej stosowanie. Nie warto natomiast angażować się w metody, które zwyczajnie nie działają.

9. Intuicja to osobisty GPS

Słuchanie głosu intuicji może być niezwykle wartościowym narzędziem w procesie decyzyjnym. Sam w codziennej pracy wykorzystuję intuicję. Czasami po prostu wiem, z kim będzie mi się dobrze współpracowało lub że to właśnie dany pomysł będzie intratny. Pracuję nad swoim zmysłem wyczucia od ponad 30 lat. Diagnozuję sygnały i szereguję je pod względem ich wpływu na decyzję. Dzięki temu działam coraz skuteczniej i co najważniejsze – zgodnie z moimi przekonaniami.

10. Korzystaj z wiedzy ekspertów

Nikt nie jest wszechwiedzący. Polscy przedsiębiorcy często boją się współpracy z firmami doradczymi. One przecież istnieją, aby pomagać i wdrażać rozwiązania, które ulepszają sytuację przedsiębiorstwa. Warto korzystać z wiedzy ekspertów choćby po to, aby nauczyć się czegoś nowego i ulepszyć działanie firmy i zwiększyć jej bezpieczeństwo procesowe.

 

Autor jest prezesem spółek Pegasus Solutions oraz Inventage Polska

Najbliższe wydarzenia

18.04 Kwietniowa Kolacja Biznesowa

 

Używamy cookies, aby poprawić naszą stronę internetową i swoje doświadczenie podczas korzystania z niego. Cookies wykorzystywane do istotnego działania tej strony zostały już ustawione. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information